Tervetuloa Blogiini!

Tervetuloa Patenttiblogiini!

Lisäilen tänne kuvia ja tekstejä eri projekteistani sitä mukaa kun niitä sattuu ilmaantumaan. Parantelen sivun ulkonäköä sitä mukaa kun opin tätä koko häsmäkkää käyttämään. Toistaiseksi mennään oletusasetuksilla kunnes ehdin syventyä systeemiin paremmin.

lauantai 19. helmikuuta 2011

Ruohonleikkurin Lumiaurakonversio

Ensimmäisenä postauksena saa toimia tässä viikon aikana rakentelemani pikku modaus ruohonleikkuriin. Yksi päivä olin käymässä autotallissa ja pohdiskelin mitä helvettiä tuolle vanhalle Caravan-puutarha"traktorille" tekisi.


Wanhuksen moottori alkaa olla jo siinä kunnossa, ettei sitä ole enää suurempaa järkeä alkaa pahemmin kunnostamaan. Jos tuosta vielä kalun joskus tekee, kannattaa tuon koko moottori vaihtaa uuteen. Modauksilta ei ole tämäkään värkki säästynyt. Puhkiruostuneen alkuperäisen kaljatölkki-pakoputken olen korvannut kahdella yhteen liitetyllä pappatunturin alkukäyrällä sekä nurkissa lojuneella Honda NS125R- kevytmoottoripyörän äänenvaimentimella. Tukkoon menneen ilmanputsarin jouduin korvaamaan Stormilta ostetulla moottoripyörän yleismallisella vapaavirtaussuotimella kun en laajamittaisista etsinnöistä huolimatta löytänyt mistään alkuperäisen kokoista patruunaa.

Caravanin lumenpuskulevy oli sattumoisin irroitettuna laitteesta ja nojasi lattialla ajoleikkurin keulaan. Suin siinä
hetken partaani ja totesin "tjaa,miksei...Ja siitä se ajatus sitten lähti...



Komea päivä sattui ensitestille. Saakelin kylmä vaan, meinas varpaat paleltua istuskellessa

 Valitettavasti tästä projektista ei tullut otettua vaihekuvia pääasiassa siksi, etten uskaltanut pitää uutta älypuhelinta lähistöllä kun hitsasin osia yhteen. Takapyörien lumiketjut tein itse metritavarasta. Etupyörissä olevat piikkiketjut ovat peräisin tuosta Caravanista. Olivat sattumalta täsmälleen oikean kokoiset etupyöriin.

Puskulevyn joutui asentamaan kiinnityspisteiden korkeuseron vuoksi Partneriin ylösalaisin, joten leikkasin sen ylälaidassa olleen lipan veks, että sain sen puremaan lähemmäs maata. Täytyy jossain vaiheessa vielä lisätä tuohon lattarauta "teräksi". Lukkotapin ketjun jouduin myös siirtämään toiselle puolelle akselia ,jotta sen saa paikalleen. Käännöksestä johtuen ei levyä voi lukittaa täysin poikittain, koska kyseinen lukitusreikä jää putken alapuolelle, muttei se juurikaan haittaa sillä en pidä levyä oikeastaan ikinä k.o. asennossa muutenkaan.

Kyllähän tuolla nyt pienen just sataneen lumikerroksen sivuun pökkii, mutta suurempia määriä tuo ei siirrä. (taustalla näkyvä lumikasa ei ole tuolla tehty :) Kyllä tuo sen tekee minkä se karavaanikin, ja vieläpä istualtaan. Pääasiallinen tavoitehan mulla oli koko projektissa se, että äitee pystyy tekemään pihaltaan lumityöt renoista polvistaan huolimatta itse, jos en esim. työkiireiltä ehdi häntä auttamaan. Naapurin maatalon isäntä tulkoon Valmetin ja lumilingon kanssa vastakin siivoamaan suuremmat tuiskut.


Ensitestin jäkipurkua. Näyttäisi tietyssä asennossa pääsevän eturenkaan lumiketju ottamaan tuohon kääntöaisaan kiinni kun on vienyt sinkkisprayt mukanaan. En kyllä aio sitä enää muuttaa. eipä tuo suuremmin haittaa, eikä tuo ole niin laadukasta työtä muutenkaan että tuota voisi kosmeettisenakaan haittana pitää.


Teline on hitsattu osittain rosteriputkesta, osittain ihan mustasta raudasta. Pääasiassa siksi, että nurkissa sattui pyörimään sopivan kokoista neliskanttista RST-putkea. Itse kääntöakseli on 40mm umpiterästä. Kuuleman mukaan tuulivoimalaturbiinin kampiakselia. Jotain erikoiskovaa tavaraa. Ei meinannut valovirtamigi jaksaa polttaa noita nivelien prikkoja millään kiinni. Joutui hitsaamaan edes-takaisella liikkeellä että sai sulamaan. En ole vielä rasvannut niveliä enkä maalannut koko viritystä muuten kuin sinkkisprayllä mahdollisten muutosten takia, ja hyvä niin. Ensimmäisiä testejä tehdessäni yksi tuon käyttötötangon hitsauksista otti ja murtui. Ei ollut nähtävästi tarttunut kunnolla vaikka sauma näytti ihan hyvältä.




Vielä yksi näppäys koko tellingistä irrallaan. Punaisella merkattuna murtunut sauma, jonka hitsaan vielä uudestaan ennen lopullista maalausta.


Vielä viimeinen tämän projektin päättävä näppäys. Laitteeseen on tehty tarvittavat vahvistushitsaukset, nipat on rasvattu sekä koko härveli maalattu talven muotivärillä, mattamustalla. Tuon kiinnityskoukun pään päällystin kahdella kerroksella vulkanisoituvaa teippiä jottei se veisi maaleja tuosta kynnypellin reunasta Sit saiskin jo tulla kesä...

Vielä loppukaneettina sanottakoon, että lumiketjujen tekeminen ei sinänsä ole järin vaikeaa, mutta onkin sitten eri asia onko se järin kannattavaa. Homma nimittäin on hyvin työlästä. Mönkijöiden jäätikköketjut maksavat normaalisti siinä 150-200 euroa pari. Ruohonleikkureihin tarkoitettujen ketjujen hinnat vaihtelevat hyvinkin rajusti. Ainakin päijät-hämeen alueella tai lähituntumassa suosittelen lämpimästi kyselemään ketjuja esim. Lahden Maatalouspirkasta, tai muusta maataloustarvikkeita myyvästä paikasta, joka voi tilata tavaraa Konekeskolta (eli ei esim. agrimarket)
Kannattaa jo miettiä ostaako kahdella-kolmellakymmenellä eurolla ketjua ja käyttää likemmäs kymmenen tuntia kaksien ketjujen mittailuun, pätkimiseen, vääntelemiseen ja hitsaamiseen jos valmiit ketjut saa n. viidelläkympillä. Jos olisin itse tiennyt tämän ennenkuin aloin noita tekemään, olisin ehdottomasti ostanut valmiit, mutta sain tietää noista vasta kun sattumalta kävin kyselemässä lukituskoukkuja tuolta.

No, oppia ikä kaikki. Voinpahan sanoa tehneeni nuo itse...


1 kommentti:

  1. Mgm casino mobile app - Mapyro
    Discover what's up in 청주 출장안마 store at Mgm Casino & 양주 출장샵 Hotel in WYNN. Check reviews, 김천 출장안마 hours, directions, 경상남도 출장샵 coupons and more 양산 출장샵 for Mgm Casino & Hotel in WYNN.

    VastaaPoista